Veel leerkrachten willen weten wat ze kun doen om druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas aan te pakken. In deze vlog legt Anouck Staff (Vrije Universiteit) uit welke technieken leerkrachten kunnen inzetten in de klas en waarom dit soms net iets specifieker moet voor kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag. Bij elke techniek worden handvatten en voorbeelden gegeven om de techniek zo goed mogelijk te kunnen inzetten.

Achtergrond

In de vlogs van onze Academische Werkplaats geven we antwoord op vragen over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven. Elke vier weken plaatsen we een nieuwe vlog. Zo hopen we meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en misverstanden uit de weg te helpen.

Deze vlog is een vervolg op vlog 5 uit onze eerste vloggenserie over de omgang met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas, waarbij Anouck nu dieper op de technieken ingaat en meer voorbeelden geeft.

Mocht je tips hebben of vragen, dan horen we graag van je!

Benieuwd naar het antwoord op één van onderstaande vragen? Bekijk dan onze vlogs en vind het antwoord hierop!

Wat zijn de beste alternatieven voor medicatie, wanneer er thuis en op school voldoende aanpassingen zijn gedaan?
Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?
Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen zoals ADHD?
• Is ADHD jongensgedrag?
Kan bewegen helpend zijn voor kinderen met ADHD?
Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?
Is ADHD een erfelijke stoornis?
Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?
Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?
Wat te behandelen bij ADHD?
Is ADHD een hersenstoornis?
Kun je over ADHD heen groeien?