Kinderen met een ADHD classificatie hebben nogal eens moeite om bij de les te blijven. Wat kan je als leerkracht doen om kinderen met ADHD beter bij je les te houden zonder in een negatieve spiraal te raken? Anton Horeweg geeft in deze vlog een aantal praktische handreikingen.
Achtergrond
In de vlogs van onze Academische Werkplaats geven we antwoord op vragen over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven. Elke vier weken plaatsen we een nieuwe vlog. Zo hopen we meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en misverstanden uit de weg te helpen.
Mocht je tips hebben of vragen, dan horen we graag van je!
Benieuwd naar het antwoord op één van onderstaande vragen? Bekijk dan onze vlogs en vind het antwoord hierop!
• Hoe werkt ADHD medicatie?
• Hoe ervaart een ervaren bijlesdocent de onrust van kinderen en hoe helpt zij daarbij?
• Welke technieken kan een leerkracht inzetten om om te gaan met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas?
• Wat zijn de beste alternatieven voor medicatie, wanneer er thuis en op school voldoende aanpassingen zijn gedaan?
• Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?
• Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen zoals ADHD?
• Is ADHD jongensgedrag?
• Kan bewegen helpend zijn voor kinderen met ADHD?
• Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?
• Is ADHD een erfelijke stoornis?
• Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?
• Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?
• Wat te behandelen bij ADHD?
• Is ADHD een hersenstoornis?
• Kun je over ADHD heen groeien?