Bij een classificatie als ADHD, waarbij zorgprofessionals bepalen of dit ‘label’ van toepassing is, kunnen leerkrachten zich soms onthand voelen. Omdat onderwijsprofessionals ook veel weten over onrust bij kinderen, laten we bij de academische werkplaatsen regelmatig mensen uit het onderwijs aan het woord. In deze vlog vertelt Karin Verheijen, directrice van een bijlescentrum, hoe zij merkt dat kinderen heel onrustig kunnen worden als ze de draad kwijt zijn.
Achtergrond
In de vlogs van onze Academische Werkplaats geven we antwoord op vragen over druk gedrag en ADHD die in de praktijk bij ouders, leerkrachten en professionals leven. Elke vier weken plaatsen we een nieuwe vlog. Zo hopen we meer duidelijkheid te creëren over dit interessante onderwerp en misverstanden uit de weg te helpen.
Mocht je tips hebben of vragen, dan horen we graag van je!
Benieuwd naar het antwoord op één van onderstaande vragen? Bekijk dan onze vlogs en vind het antwoord hierop!
• Welke technieken kan een leerkracht inzetten om om te gaan met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas?
• Wat zijn de beste alternatieven voor medicatie, wanneer er thuis en op school voldoende aanpassingen zijn gedaan?
• Verhoogt ADHD de kans op vroegtijdige zwangerschap en criminaliteit?
• Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen zoals ADHD?
• Is ADHD jongensgedrag?
• Kan bewegen helpend zijn voor kinderen met ADHD?
• Waardoor kunnen kinderen met ADHD impulsief zijn?
• Is ADHD een erfelijke stoornis?
• Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag?
• Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?
• Wat te behandelen bij ADHD?
• Is ADHD een hersenstoornis?
• Kun je over ADHD heen groeien?