Op scholen zijn er veel verschillende methodes om met ADHD gedrag om te gaan. Sommige zijn gericht op het kind zelf. Zo kan het kind bijvoorbeeld een werkgeheugentraining krijgen, of extra oefenen met een begeleider.
Maar, let op: de enige ondersteuning (met uitzondering van medicatie) voor kinderen met ADHD-gedrag op school die bewezen werkt, is een leerkrachttraining. Hierbij krijgt de leerkracht tools en gaat het kind zelf niet in behandeling.
In een leerkrachttraining leert een leerkracht ten eerste heel goed naar gedrag te kijken. De leerkracht kijkt naar wat er aan bepaald gedrag vooraf gaat en wat er op volgt. Vervolgens gaat de leerkracht samen met de trainer kijken hoe je wenselijk gedrag bij het kind kan stimuleren. Dit kan voorafgaand aan het gedrag, door bijvoorbeeld duidelijk te zeggen wat de bedoeling is. Ook kan dit na afloop van het gedrag, door bijvoorbeeld bepaald gedrag te negeren en voor bepaald gedrag een compliment te geven.
Er zijn een aantal leerkrachttrainingen beschikbaar, die specifiek ontwikkeld zijn voor kinderen met ADHD.
- Zelfhulpprogramma Druk in de klas. Heeft effect op door leerkracht gerapporteerde ADHD kenmerken https://drukindeklas.nl/algemeen/algemeen.html
- Een nieuwe koers. Heeft effect op werkhouding https://kenniscentrum-kjp.nl/professionals/behandelmethoden/nieuwe-koers/
Daarnaast is er een leerkrachttraining die niet specifiek onderzocht is in een groep van kinderen met ADHD:
- Heeft effect op gedragsproblemen (welke vaak samen voorkomen met ADHD-gedrag). https://www.taakspel.nl/
Andere leerkrachttrainingen waarvan NIET is onderzocht of ze werken voor kinderen met ADHD worden NIET aangeraden.
https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/adhd/introductie