In de afgelopen 3 weken waren er in Utrecht 2 bijeenkomsten voor ervaringsdeskundigen op het gebied van druk gedrag en ADHD. Deze werden georganiseerd door de Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag, die tot doel heeft om de hulp voor kinderen met druk gedrag en ADHD te verbeteren. En daarvoor is participatie van ouders en kinderen essentieel, want alleen daarmee weten we wat er speelt bij de ervaringsdeskundigen!
De eerste bijeenkomst op vrijdag 21 september was bij Stichting Al Amal in Utrecht, die de participatie van gezinnen, moeders en jeugd wil bevorderen. Zaterdag 6 oktober was een tweede bijeenkomst, waarbij ouders én kinderen met druk/afgeleid gedrag bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen. Ouders en kinderen gingen apart aan de slag. De ouders gingen met elkaar in gesprek en beantwoordden vragen van experts. De kinderen kregen een vlogcursus, waarna ze zelf ook aan de slag gingen met vloggen. Op deze creatieve manier kregen de kinderen de gelegenheid om hun eigen verhaal op een manier te vertellen die bij hen past.
Ouders met elkaar in gesprek
Na een voorstelrondje waarin ouders vertelden over hun persoonlijke ervaringen, beantwoordden zij enkele vragen die experts van de themagroepen van tevoren hadden samengesteld. Waaronder: Waar loop je tegenaan in de hulpverlening? Hoe is de samenwerking met school? Waar loop je thuis in de opvoeding tegenaan en waar geniet je juist heel erg van?
De verhalen van de ouders van beide bijeenkomsten vertoonden veel overeenkomsten. Hoewel bepaalde basisinformatie over ADHD vaak wel bekend is, is een deel van de ouders kritisch over de noodzaak van een diagnose. “Is die diagnose echt nodig of kan ik de noodzakelijke hulp voor mijn kind ook krijgen als deze diagnose er niet is?” Meer informatie over uitgestelde diagnoses en de (on)omkeerbaarheid ervan is welkom, alsook informatie over de mogelijkheid om kinderen weer van het speciaal onderwijs op het regulier onderwijs te krijgen. Tevens is er vaak frustratie over de samenwerking met school. Veel ouders voelen zich niet echt gehoord en onder druk gezet om hun kind op ADHD te laten onderzoeken, medicatie te gaan gebruiken of om hun kind naar een SBO-school te sturen. Overigens noemen verschillende ouders ook positieve ervaringen met individuele leerkrachten. Ouders hebben vooral veel lof voor leerkrachten die goed kunnen luisteren naar een kind, oog hebben voor de individuele behoeften van hun leerlingen en de tijd nemen om regelmatig met ouders en kind te praten (bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar waarin de ouders en/of het kind mogen vertellen wie ze zijn en waar ze behoefte aan hebben).
Thuis lopen de ouders ook veelal tegen dezelfde problemen aan met hun kind, zoals moeite met luisteren en gehoorzamen, veel bezig zijn op de telefoon en veel willen gamen/computeren. Eigenlijk niet heel anders dan andere kinderen zonder druk/afgeleid gedrag, maar misschien hebben ze er wel net wat meer last van dan andere kinderen/pubers? Positieve eigenschappen van kinderen die door de ouders vaak genoemd werden waren: creatief, fantasierijk, energiek en eerlijk. De moeders van Stichting Al Amal noemden overigens ook twee hele mooie eigenschappen die bij de andere ouders niet werden genoemd: zorgzaamheid en dankbaarheid. Zo vertelde een moeder dat ze van haar puberzoon zomaar chocola had gekregen als bedankje en een andere moeder dat haar kind haar bedankte voor het avondeten.
Vloggen als uitlaatklep
De bijeenkomst van zaterdag 6 oktober startte voor kinderen met een vlogcursus, georganiseerd door communicatiebureau Emma. Na wat tips en trics van vlogexpert Jorinde Bosma, mochten de kinderen zelf gaan vloggen. De kinderen gingen enthousiast aan de slag en maakten volop gebruik van de mooie locatie waar de bijeenkomst plaatsvond (HNK Utrecht Centraal). Met behulp van twee gratis apps (Quik en Hyperlapse) werd hen ook geleerd hoe ze de vlogs konden monteren. Na afloop van de bijeenkomst kregen de kinderen een tripod voor hun telefoon, zodat ze die thuis konden gebruiken om nog makkelijker vlogs te maken. Nu deze kinderen zijn ‘opgeleid’ tot vloggers, kunnen zij thuis voor het echte werk aan de slag gaan. In een vlog zullen zij vertellen over hun ervaringen rondom druk gedrag of afleidbaarheid. Ben jij ook zo benieuwd naar het eindresultaat? Met het creatieve en energieke karakter van deze kinderen worden dit vast hele mooie vlogs, waarvan enkele ook op de website zullen belanden!