Cognitieve trainingen zijn bijvoorbeeld trainingen om je werkgeheugen te trainen of om te trainen om je gedrag te remmen (inhibitie). Deze worden vaak aangeboden in de vorm van een computerspel. Bij een werkgeheugentraining worden bijvoorbeeld knoppen in een bepaalde volgorde aangeklikt en moet een kind dat herhalen. Een voorbeeld van een training voor inhibitie gaat als volgt. Een kind moet op een knopje drukken als er een vierkantje op het scherm staat, maar niet bij een rondje. Kinderen die het lastig vinden om hun gedrag te remmen, gaan vaak ook drukken bij het rondje. Deze vaardigheid kan getraind worden.
Deze trainingen zijn ontstaan, omdat kinderen met ADHD-gedrag vaak moeite hebben met zaken als werkgeheugen en inhibitie (klik hier[webinar Dovis]) als je daar meer over wilt weten.
Het lijkt dus een goed idee om deze functies te trainen. Maar, uit onderzoek blijkt dat de kinderen wel beter worden in de taakjes die ze trainen, MAAR dat dit NIET leidt tot een verbetering in het ADHD-gedrag of verbeterde schoolprestaties. Daarom wordt dit NIET aangeraden als behandeling voor kinderen met ADHD-gedrag.
https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/adhd
Meer lezen over waarom we cognitieve trainingen niet moet gebruiken?
https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.13751